La Terra Alta és una comarca amb moltes facetes. És una terra de pagesia, de vins, d'oli, modernista, històrica, natural... Una terra inacabable que, per descomptat, dona per a molt més que un sol cap de setmana, però el temps és limitat, i aquesta comarca és també perfecta per a una escapada ràpida que ens permeti tastar-la.
En aquest post us recomanem els indrets més destacats. Segur que hauríem de parlar de rutes oleícoles per diferents pobles de la Terra Alta, com la Pobla de Massaluca o la Fatarella. deixem de banda les rutes a peu o en bicicleta per espais i parcs naturals, més agradables a la primavera o la tardor. Ens reservem tot això per parlar-vos-en més a fons en un futur butlletí!
Dia 1: passejades pel passat medieval
La nostra ruta comença a Horta de Sant Joan, un dels pobles més atractius de la comarca, el conjunt arquitectònic del qual ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional de Catalunya.
Tot passejant pel nucli antic trobareu la plaça porticada, envoltada d'edificis de carreus construïts al s. XVI; un preciós edifici renaixentista també del s. XVI que allotja l'Ajuntament, i que conserva als baixos les restes d'una antiga presó; o la Casa del Delme, un palau del s. XVI-XVII. Us recomanem fer una parada per dinar o prendre un bon vi de la terra al Celler de Casa Pessetes, ubicat en un edifici del s. XII i que conserva el seu encís. A l'edifici de l'Antic Hospital hi ha el Centre Picasso, que recull el pas de l'artista per la localitat.
Si teniu temps, a la sortida del poble trobareu Lo Parot, un arbre gegant que va ser declarat 'arbre monumental' l'any 1990, i a 2 km hi ha el Convent de Sant Salvador.
La segona parada del dia és Arnes, on continuarem endinsats a l'Edat Mitjana. Passegeu pel nucli antic que envolta el castell, conjunt que forma part del patrimoni històric-artístic, i visiteu l'Ajuntament i l'església de Santa Magdalena. Guardeu-vos una estona per al Centre d'Interpretació de la Mel.
Dia 2: enoturisme i espais de la Batalla de l'Ebre
No podem passar per la Terra Alta i perdre'ns els dos edificis modernistes de la comarca, part de les anomenades 'catedrals del vi', ni tampoc els pobles de tradició vitivinícola general, com Batea o Bot.
Per visitar els dos cellers emblemàtics, us recomanem reservar i fer visita guiada amb degustació, per viure al màxim l'experiència. El primer és el Pinell de Brai, dissenyat per Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí, a principis del s. XIX. L'altre és el Celler Cooperatiu de Gandesa, també obra de Martinell, catalogat com a Bé Cultural d'Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya, i que el 2007 va ser declarat una de les Set Meravelles de Catalunya.
Tot i que els espais de la Batalla de l'Ebre també poden ser part de la ruta enològica, la segona part del dia ens centrarem en descobrir i comprendre aquests indrets des d'una perspectiva històrica. Hi ha diverses rutes i centres d'interpretació a la zona, com per exemple el Museu de la Batalla de l'Ebre de Corbera, però si voleu una experiència molt més intensa aneu directament al Poble Vell de Corbera d'Ebre, un poble fantasma, memòria en pedra d'un dels pitjors episodis de la guerra civil, que us farà esgarrifar, especialment si hi aneu al capvespre.
Abans o després de la visita a Corbera podeu pujar al mirador de la serra de Pàndols, coneguda també com a la Cota 705, des d'on podeu gaudir d'unes vistes espectaculars. Amb el cotxe us hi podeu apropar força, i la caminada restant fins al monument és curta i prou agradable. A dalt de tot, l'Associació de Supervivents de la Lleva del Biberó hi van instal·lar el Cub de la Pau, on cada 25 de juliol es fa un homenatge als morts a la Batalla de l'Ebre.
Tot això anterior és tan sols un tast de la Terra Alta, com us dèiem, però si feu aquesta primera visita ben segur que us engrescareu a tornar-hi!
El Racó de les Grases és una pintoresca casa rural situada al centre històric medieval d'Horta de Sant Joan.
Per els que busquen esports i aventura, el Parc Natural dels Ports ofereix un ventall inacabable de possibilitats. Excursions, barranquisme, escalada, passeig a cavall, quads bicicleta de muntanya, etc. També podeu fer una agradable passejada en bicicleta per la Via Verda de la Terra Alta, recondicionada fa poc i apta per a tota la família.
A l'estiu us podeu acostar a fer un bany a les aigües clares d'alguns dels tolls dels rius Estrets, Algars o Canaleta, o bé fer una sortida als cellers modernistes de Gandesa o el Pinell, o visitar el Castell de Miravet o el Delta del Ebre, o simplement, llegir un llibre , descansar i disfrutar del silenci i la gent d'aquestes terres encara autentiques.
Amb la col·laboració de: